
Buurtbemiddelaar - Stichting Scala
- Ooststellingwerf
- Flexibel, eigen tijd
- Extra: Training volgen en vrijwilligersvergoeding
Een burenruzie kan het woonplezier behoorlijk verpesten. Een kleine ergernis kan, als niets uitgesproken wordt, uitgroeien tot een conflict. Bij buurtbemiddeling ondersteunen getrainde vrijwilligers de buren om weer met elkaar in gesprek te gaan en samen tot een oplossing te komen.
Wat ga je doen?
Als buurtbemiddelaar ga je altijd in duo met een andere bemiddelaar naar een adres waar buren een conflict met elkaar hebben. Het kan gaan om allerlei uiteenlopende zaken waarom mensen met elkaar in conflict komen. Jullie taak is om de buren weer samen in gesprek te krijgen en ze samen naar een oplossing te laten zoeken. Uiteraard worden jullie geschoold in hoe er het beste geluisterd, gehandeld en gemotiveerd kan worden. Scala Buurtbemiddeling organiseert meerdere malen per jaar bijeenkomsten om ervaringen met elkaar uit te wisselen en/of bijgeschoold te worden.
Hoe werkt het?
De casussen komen binnen bij de coördinator van Buurtbemiddeling. Deze aanmeldingen kunnen gedaan worden door mensen zelf, de woningbouw, de politie of bijv. de gemeente. Wanneer er een casus binnenkomt neemt de coördinator contact op met de buren om te horen of het een geschikte zaak is om bemiddelaars naar toe te sturen. Is dit het geval, dan matcht de coördinator de vrijwilligers en kunnen ze aan de slag. Vervolgens is de coördinator bereikbaar voor vragen en doet zij de terugkoppeling aan de verwijzers.
Hoeveel tijd zit hierin?
Gemiddeld voer je ongeveer 3-4 gesprekken per casus. Hoeveel tijd hier in gaat zitten is afhankelijk van het proces wat de buren doorlopen. Hoeveel casussen tegelijk gedraaid worden is altijd in overleg en helemaal afhankelijk van jou en hoeveel tijd je te besteden hebt.
Is je interesse gewekt?
Scala Vrijwilligerscentrale maakt graag kennis met je. Vul het formulier in en we maken graag kennis met jou. Eerst een afspraak maken? Dat kan telefonisch of per mail via onderstaande contactgegevens.

